Wirtualne laboratorium na lekcjach chemii

Szkoła Podstawowa w Sochocinie została wyposażona w szereg różnych sprzętów w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Jednym z nich jest urządzenie o nazwie Empiriusz. Jest to rodzaj samodzielnego komputera wyposażonego w gogle VR (wirtualnej rzeczywistości), kontrolery ruchu oraz oprogramowanie, które umożliwia wykonywanie doświadczeń chemicznych w wirtualnym laboratorium.

Doświadczenia są wykonywane  przez ucznia, który wyposażony w gogle i kontrolery wkracza w świat wirtualny, w którym „widzi” pomieszczenie będące laboratorium, doskonale wyposażonym w odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, oraz wymagany zestaw odczynników chemicznych. Po wybraniu odpowiedniego doświadczenia ukazuje się instrukcja, według której należy wykonywać kolejne czynności na stole laboratoryjnym. Należy je wykonywać starannie za pomocą kontrolerów ruchu, które stają się wirtualnymi rękami. Po poprawnym wykonaniu czynności jest krótki quiz sprawdzający, czy uczeń wykonujący doświadczenie zrozumiał je i potrafi podać właściwe obserwacje i wnioski.

Działania ucznia w wirtualnej rzeczywistości są śledzone przez pozostałych uczniów za pośrednictwem tablicy interaktywnej, z którą połączony jest Empiriusz. Obserwatorzy często udzielają rad wykonującemu doświadczenie, „podpowiadają” podczas quizu a nawet pomagają bezpośrednio przy obsłudze gogli i kontrolerów.

Możliwości Empiriusza zostały wykorzystane na lekcjach chemii w klasie 7a oraz klasach 8a, 8b i 8c. Uczniowie byli żywo zainteresowani urządzeniem, większość chciała wykonywać wirtualne doświadczenia. Część z nich miała już taką okazję. Na kolejnych lekcjach chemii – gdy będą przewidziane doświadczenia będące na liście Empiriusza – wykonywać je będą następni uczniowie.

Praca z urządzeniem uczy nie tylko chemii, ale również poprawności, dokładności i cierpliwości w działaniach.