BohaterON 2025

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w ogólnopolskiej akcji BohaterON – włącz historię! To kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Tegoroczna edycja, zatytułowana „Powstańcze dziewczyny”, poświęcona jest kobietom – uczestniczkom powstania, które odegrały niezwykle ważną rolę w jego przebiegu.

Podczas zajęć uczniowie klas 1 – 3 obejrzeli film edukacyjny i zdjęcia archiwalne, dzięki którym poznali historię dzielnych kobiet – sanitariuszek, łączniczek, kucharek, kurierek. Następnie pracowali w grupach wykonując wiele zadań związanych z tematem np. wykreślanki, kolorowanki/karty postaci i ich atrybuty. Na koniec najmłodsi prezentowali swoje prace na forum klas.

Uczniowie klasy 4-8 realizowali materiały edukacyjne akcji BohaterON w Twojej Szkole na lekcjach języka polskiego oraz godzinach wychowawczych.

Klasa 4a realizowała temat „Bohaterki Powstania Warszawskiego w walce o wolność”. Uczniowie zdobyli podstawową wiedzę o Powstaniu Warszawskim oraz dowiedzieli się jaką rolę odegrały kobiety w powstaniu. Na podstawie filmu „Kobiety w powstaniu” dzieci dowiedziały się jakie funkcje pełniły, kim były sanitariuszki, peżetki, łączniczki, minerki, wywiadowczynie. Ponadto analizowały teksty źródłowe opowiadające o losach powstańców i zwykłych mieszkańców Warszawy. Mogły obejrzeć archiwalne zdjęcia kobiet- powstańczyń zaczerpnięte z zasobów Fototeki Muzeum Powstania Warszawskiego. Aby uhonorować ogromny wysiłek kobiet w czasie powstania, przygotowały prace plastyczne pod hasłem: „Odznaczenie dla bohaterki Powstania Warszawskiego”. Odznaczenia zostały wyeksponowane na gazetce na korytarzu szkolnym.

Uczniowie klasy 4b pracowali na godzinie wychowawczej  wg scenariusza, gdzie podstawą było opowiadanie Magdaleny Górskiej pt. „Tajemniczy pamiętnik”.  Główna bohaterka znajduje stary notatnik swojej prababci, zawierający wspomnienia z czasów Powstania Warszawskiego. Opowiadanie łączy współczesność i historię, historię Powstania Warszawskiego. Czwartoklasiści po wysłuchania opowiadania podzielili się swoimi odczuciami, potem zamienili swoje emocje w graficzny symbol swoich uczuć, na koniec każda osoba przygotowała leporello (harmonijkę) związaną z tematem lekcji.  

Uczniowie 5a i 5b obejrzeli materiał wideo „Przy takich dziewczynach nie można się było bać. Bohaterki Powstania Warszawskiego w walce o wolność.” Po projekcji filmu uczniowie pracując w grupach stworzyli mapy myśli „Kobiety w Powstaniu Warszawskim”. W ramach dodatkowej aktywności uczniowie z klasy 5b stworzyli w girlandę z proporczyków zawieszonych na sznurku, która uzupełniła zajęcia i zwróciła uwagę na konkretne wyzwania, jakie podejmowały kobiety w Powstaniu Warszawskim.

W ramach akcji BohaterOn uczniowie klasy 6a oraz 7a obejrzeli film o kobietach w Powstaniu Warszawskim. Poznali ich codzienność oraz różnorodne role – sanitariuszek, łączniczek, kurierów i żołnierek. Następnie wykonali symboliczny kwiat pamięci, wpisując w jego płatki funkcje kobiet w powstaniu oraz nazwiska wybranych powstańczyń. Zajęcia zakończyły się refleksją nad znaczeniem odwagi, poświęcenia i pamięci o bohaterkach walczących o wolność.

Po obejrzeniu filmu: „Po tych kobietach nie można było się bać” uczniowie klasy 6b podjęli dyskusję na temat roli kobiet w Powstaniu Warszawskim. Refleksje z rozmowy stały się inspiracją do wykonania gazetki ściennej pt: „Drzewo odwagi – Kobiety 44”, poświęconej bohaterkom tamtych dni. Uczniowie poznali też odpowiedniki słów takich jak: „powstanie warszawskie” i „odwaga” w jęz.angielskim.

W klasie 7b odbyła się wyjątkowa lekcja języka polskiego pt. „My też byliśmy młodzi – opowiedziana i nieopowiedziana historia powstańców” Zajęcia miały na celu przypomnienie i upamiętnienie bohaterów Powstania Warszawskiego, a także przybliżenie uczniom ich codziennego życia, emocji i wartości, którymi się kierowali w trudnych czasach wojny. Podczas lekcji uczniowie obejrzeli materiały edukacyjne przygotowane przez organizatorów akcji m.in. fragmenty wywiadów z powstańcami oraz krótkie filmy dokumentalne przedstawiające ich wspomnienia z sierpnia 1944 roku. Nauczyciel zwrócił im uwagę na to, że powstańcy byli w wieku zbliżonym do współczesnej młodzieży — mieli swoje marzenia, przyjaźnie i plany na przyszłość, które przerwała wojna. W drugiej części zajęć uczniowie pracowali w grupach, analizując wybrane historie powstańców – zarówno te znane, jak i mniej opowiedziane. Dyskutowali o tym, czym jest bohaterstwo, jakie wartości były dla młodych ludzi tamtego czasu najważniejsze, oraz jak możemy dziś okazywać pamięć i wdzięczność wobec uczestników Powstania Warszawskiego. Na zakończenie uczniowie przygotowali zdjęcia swoich najbliższych z lat młodości. Opowiadali o swoich pradziadkach, dziadkach i ich latach dorastania.

Uczniowie klasy 8b wzięli udział w wyjątkowych zajęciach pt. „Niezapomniane bohaterki – rola kobiet w Powstaniu Warszawskim”, które stanowiły około 20% wszystkich powstańców i odegrały niezwykle ważną rolę w jego przebiegu. W trakcie godziny wychowawczej uczniowie obejrzeli film pt. „Co za historia” pt. „Kobiety w Powstaniu Warszawskim”, autorstwa Arkadiusza Patera, następnie pracowali w grupach, przygotowując krótki opis bohaterek powstania.

Lekcje były wzruszającą i pouczającą formą spotkania z historią. Uczniowie zrozumieli, że bohaterowie Powstania Warszawskiego to nie tylko postacie z podręczników, ale prawdziwi młodzi ludzie, którzy w imię wolności i miłości do ojczyzny byli gotowi do najwyższych poświęceń.

Poprzedni artykułTemida z bliska! Klasa 7A w Sądzie Rejonowym