BohaterON 2024

Żołnierzom Polskiego Państwa Podziemnego przyświecały takie wartości jak: patriotyzm, honor, lojalność, to oni bohatersko walczyli w Powstaniu Warszawskim. Należy im się cześć i pamięć, dlatego ponownie nasza szkoła przystąpiła do realizacji kolejnej edycji ogólnopolskiej kampanii BohaterON-włącz historię. W ramach akcji zostały podjęte różnorodne działania wg opracowanych przez organizatora materiałów.

Klasy 1a i 1b obejrzały film „Niebajka o Powstaniu Warszawskim”. Uczniowie poznali elementy ubioru powstańczego i w oparciu o zdjęcia archiwalne pokolorowali postaci. Obejrzeli także mural upamiętniający uczestników Powstania Warszawskiego, znajdujący się w Sochocinie na ulicy Leśnej.

Uczniowie klas 2a i 2b wysłuchali opowiadania Magdaleny Górskiej „Niezwykła piosenka” poznając młodych bohaterów, którzy znajdują tajny sposób przeciwko okupantowi w czasie Powstania Warszawskiego- piosenkę. Siła przyjaźni i nadziei w tych trudnych czasach, uświadomiła dzieciom, że każdy może walczyć, ale nie każdy w ten sam sposób. Uczniowie wykonali na koniec piękne kolorowanki. To była mądra, historyczna lekcja.

Uczniowie klasy 3a i 3b rozmawiali nt. „Każdy z nas może walczyć o wolność, ale nie każdy w taki sam sposób”. Następnie rozważali, jak mógł wyglądać uczestnik/uczestniczka Powstania Warszawskiego oraz nazywali elementy ubioru powstańczego  w oparciu o zdjęcia archiwalne i kolorowali postaci. Dalsza rozmowa była zainspirowana opowiadaniem Magdaleny Górskiej „Niezwykła piosenka”, trzecioklasiści rozważali, jakie role w Powstaniu Warszawskim mogli pełnić jego najmłodsi uczestnicy. Na końcu wykonali prace plastyczne polegające na pokolorowaniu bohaterów opowiadania, czyli mieszkańców kamienicy przy ulicy Olkuskiej w Warszawie.

Uczniowie 4a i 4b wysłuchali opowiadania Magdaleny Górskiej  pt.„Tajemniczy pamiętnik”, w którym Rozalka poznała historię Powstania Warszawskiego z notatnika swojej prababci. Na podstawie opowiadania uczniowie pracując w grupach wykonali leporello (harmonijkę) opisujące wydarzenia z czasów Powstania Warszawskiego. Książeczka zawierała następujące elementy: mapę emocji, czym było Powstanie Warszawskie, jak wyglądało codzienne życie w czasie Powstania Warszawskiego, odczucia i myśli Rozalki, w jaki sposób mogę dziś pomagać innym.

Klasy 5a 5b i 6a na lekcjach języka polskiego również czytały opowiadanie pt. „Tajemniczy pamiętnik”. Dzięki umieszczonym w pamiętniku wpisom poznali realia życia w czasie okupacji, doświadczenia codziennej walki o przetrwanie oraz bohaterstwo zwykłych ludzi, którzy ryzykowali życie dla ojczyzny. Temat dopełniła karta pracy, którą uczniowie wypełniali pracując w parach.

Klasa 6b na godzinie wychowawczej wysłuchała słuchowiska pt. „Tajemniczy pamiętnik”, a następnie uczniowie interpretowali tekst, nazywali swoje emocje, odpowiadali na pytania dotyczące Powstania Warszawskiego.

Uczniowie klasy 7a i 7b pracowali wg scenariusza #TeżByliśmy to kampania BohaterON-włącz historię x „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Uczniowie dyskutowali  o młodości Powstańców, o ich postawie w obliczu wojny i o wartościach, które były dla nich ważne. Rozmawiali również o swoich lękach i obawach, które teraz im towarzyszą w szkole, w domu, w grupie rówieśniczej.  Wskazywali jak wiele o człowieku mówią  postawy i zachowania.

Starsi uczniowie obejrzeli przejmujący film pt. „Uparte serce tego miasta”. Następnie pracowali w grupach z wykorzystaniem kart pracy. Ósmoklasiści po obejrzeniu filmu zredagowali artykuły do gazety powstańczej. Powstały teksty ukazujące warszawiaków w dramatycznych chwilach Powstania widziane oczami młodych reporterów.

To fantastyczne, że cała społeczność szkolna, od najmłodszych do najstarszych, upamiętniła i uhonorowała uczestników Powstania Warszawskiego.

Kampania BohaterON łączy pokolenia, uczy postaw patriotycznych, poczucia dumy, ale także otwartych rozmów o emocjach w trudnych sytuacjach życiowych.

Poprzedni artykułRycerze książek i Przyjaciele biblioteki
Następny artykułBohaterON 2024