Nasza szkoła od kilkunastu lat współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej realizując liczne działania w formie projektów z wiedzy o społeczeństwie i historii, działań samorządu uczniowskiego oraz inicjatyw wychowawczych, których głównym celem jest kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich młodych ludzi, wpajanie zasad demokracji, tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
Organizowane co roku kampanie wyborcze na przewodniczącego samorządu uczniowskiego, a także cyklicznie prowadzone prawybory parlamentarne, prezydenckie czy prawybory do parlamentu europejskiego na stałe weszły do tradycji szkoły.
To dzięki tak szerokiemu zaangażowaniu uczniów, nauczycieli, a także wielokrotnie rodziców, w tym roku szkolnym nasza placówka z pośród wszystkich szkół w Polsce, została wylosowana wraz ze 153 innymi szkołami do udziału w XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
W tym celu w sposób transparentny, zgodny z regulaminem organizatora tj. Kancelarii Sejmu RP, 2 września w obecności całej społeczności szkolnej oraz władz samorządu Miasta i Gminy w Sochocinie, wylosowaliśmy trzech przedstawicieli spośród uczniów, po jednym z oddziału 6, 7 i 8. Losowaniu podlegali, zgłoszeni wcześniej za zgodą rodziców, uczniowie na specjalnie przygotowanych przez organizatora formularzach.
Wylosowani przez Łukasza Szadkowskiego Przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego: Maciej Synderski z klasy VIB, Lena Łukasiak z klasy VIIB i Maja Komarowska z klasy VIIIB wezmą udział 30 września 2024 roku w obradach XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w Sejmie RP. Tematem przewodnim debaty będzie pytanie: Co jest dla mnie najważniejsze?
Współorganizatorem projektu jest Ministerstwo Edukacji Narodowej. Uchwała, która zostanie podjęta w czasie obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży, zostanie przekazana na ręce Rzecznika Praw Dziecka do dalszego procedowania na Kongresie Młodych organizowanym przez biuro Rzecznika w listopadzie 2024 r.
By przygotować się do debaty sejmowej, w szkole 6 września podjęto działania, mające na celu zebranie propozycji uczniów na temat tego, co jest dla nich najważniejsze. Uczniowie klas dyskutowali o kwestiach dla nich ważnych, a spisane propozycje zostały wykorzystane w debacie szkolnej, która miała miejsce 10 września 2024 roku. W spotkaniu wzięło 32 uczniów, których rodzice wcześniej zadeklarowali ich udział w projekcie partycypacyjno-edukacyjnym SDiM. W trakcie debaty ustalono najważniejsze zagadnienia, czyli te które najczęściej się powtarzały w oddziałowych dyskusjach, a były to: bezpieczeństwo, relacje i samorozwój. Następnie uczniowie pracując w grupach wskazali kwestie, które są dla nich istotne oraz takie, które wymagają poprawy w zakresie bezpieczeństwa w szkole, relacji międzyludzkich i samorozwoju uczniów. Liczymy, że wypracowane zagadnienia przedstawiciele naszej szkoły wykorzystają w trakcie debaty w Sejmie. Życzymy powodzenia!